Därför är dam EM en publiksuccé

Fullsatta läktare.
En stämning som slår allt.
Vi pratar om ett Dam EM som går emot publikrekord redan i gruppspelet.
Vi pratar om ett Dam EM som lagt syftet att tjäna pengar åt sidan och fått en folkfest för det. 

  

Inför fotbolls EM för damer kom det vanliga gnället från herr sidan. Håkan Mild satt och beklagade sig över att IFK Göteborg inte skulle kunna spela på Ullervi som spelschemat var tänkt eftersom EM för damer skulle spelas där. En omgång senare kan vi bara konstatera att Sverige spelade sin öppningsmatch på ett fullsatt Ullervi (när såg vi det sennast i samband med en match i Allsvenskan?) och man har nu sålt 129 000 biljetter vilket är publik rekord för ett EM i fotboll på damsidan, något som borde tysta dem flesta kritikerna. Jag tänker inte ens gå in på skillnaden mellan dam- och herrfotboll men vi kan bara konstatera att där herrsidan försöker få in så mycket pengar som möjligt försöker damsidan få in så mycket folk som möjligt. Förutom det rekord jag redan nämnt har man dessutom slagit rekordet med 8861 på Tyskland-Holland vilket är den högsta siffran på en match i dam EM som inte varit final eller där värdnationen spelat.
Så hur har vi lyckats med detta?

Tre skäl till framgången

Jag tror att det finns tre anledningar till att EM i Sverige 2013 blivit en sådan publiksuccé.
För det första har vi på dam sidan ett lag som på alvar kan konkurrera om medaljerna. Det är ingen direkt orimlig tanke att Sverige är ett av dem lag som står i finalen på Friends Arena 28 juli om allt fungerar och har lite tur (hade någon sagt samma sak om deras manliga kollegor hade jag bett personen söka hjälp). Våra damer är bland dem bästa i europa och världen. Vi har alltid trott på medalj där och har vettat att om vi träffar rätt är det lag som kan slå oss. Att ha ett lag som man vet står sig så bra i konkurrensen med dem andra lagen drar folk för vem vill missa det som kan vara vägen till ännu ett EM guld.
För det andra har vi en stark ledare med ett högt förtroende hos svenska folket i Pia Sundhage. Pia uppmanade folk just att se till att gå på matcherna och skapa just den här folkfesten och när Pia ber om något då lyder damfotbollen i Sverige. Vi har på dam sidan världens bäste förbundskapten som har valt att sätta sitt hjärta och sin stolthet över att få leda sitt hemlands landslag i ett EM på hemmaplan förre pengarna.
Pengarna ja där har vi det tredje skället till att vi har den här publiksuccén. Eller jag ska snarare säga valet att låta publikfesten gå före pengarna. Varje gång vi arrangerar en match på herrsidan i fotboll eller hockey ser det likadant ut vi sätter ett högt pris på biljetterna och sitter hellre med tomma stolar än at sänka priserna lite och ha fullsatt.
Nu i samband med EM för damer gör man tvärtom och fyller hellre läktarna än plånboken. Priserna ligger på 50 kronor för ungdomar 100-200 för vuxna och då menar jag samtliga matcher även finalen på Friends. Jag kan bara konstatera att det är dyrare för en person under 16 år att gå och se en Allsvensk match än att få och se en EM final.
Jag tycker att det är långt ifrån värt att betala säkert dubbelt så mycket (och då pratar vi EM final mot kvalmatch) bara för att dem som springer nerre på planen är av ett visst kön. När jag såg priserna för finalen slog jag till direkt och jag tror att det är många som tänkt just så. EM för damer sänder ut signaler att man inte är ett evenemang som enbart vill tjäna pengar utan också vill fylla läktarna och Sverige en folkfest och som tack för det verkar man just få den där publikfesten som Pia Sundhage drömde om.
Det finns många evenemang som kan lära sig av det här fyll hellre läktarna så mycket som det går istället för plånboken.
Jag kommer att vara på plats på Friends Arena 28 juli och se finalen och jag tror att jag kommer att få uppleva en publikfest och förhoppningsvis ett segerfirande utav ett like jag sällan upplevt.

 

Leave a Comment